Wednesday, December 7, 2011

Belajar sambil bekerja


Bila dan belajar sambil bekerja ni terasa berat otak nak menerima apa yang dibaca. Walau macam mana pun kena teruskan jugak sebab itu jalan yang dipilih. Terdapat banyak sebab mengapa seseorang individu itu sambung belajar.

Sebab 1
Cita-cita dari kecik
Sebab 2
Menambah koleksi degree / master /PHD
Sebab 3
Menambah pendapatan khususnya bagi cikgu-cikgu sekolah yang masih belum ada degree . Dengan adanya degree maka gred gaji pun naiklah. Malangnya bagi cikgu yang sambung master/PHD tiada kenaikan gaji yang diharapkan. ( Bagus bagi suami untuk menambah pendapatan keluarga)
Sebab 4
Nak menunjuk-nunjuk dengan orang ramai bahawa dia ada degree/ master /PHD.
Sebab 5
Terpaksa. Kalau tak sambung takkan naik pangkat khusunya bagi pensyarah universiti.
Sebab terakhir dan kurang popular
Menambah ilmu pengetahuan sedia ada ( Maaflah kalau saya silap . Semua sebab ni hanyalah pendapat peribadi saya )

Pengorbanan amatlah ditagih bila kita sambung belajar ni khususnya dari segi masa dan wang ringgit (kecuali bagi yang dapat cuti belajar plus biasiswa). Masa dengan isteri dan anak-anak menjadi kurang dek kerana habis masa buat assignment dan tesis. Bagi yang prihatin, mereka akan mula membuat tugasan selepas pukul 12 malam selepas anak dan isteri dah masuk tido. Tapi maklum sajalah bila dan mula lewat malam habis pun lewatlah. Besoknya nak pi keja pulak. Mulalah mengantuk dekat ofis. Bila mengantuk produktiviti bekerja pun turut berkurang. Patut ke macam tu? Sudah pastilah tak patut sebab kita mencari rezeki halal dengan bekerja. Sambung belajar itu pilihan kita sendiri. Tak berkatlah duit gaji yang kita dapat tu kalau asyik mengantuk je datang kerja.
Kesimpulannya, rancanglah betul-betul apa yang hendak kita buat. Jangan seperti kata peribahasa yang dikendong tak dapat yang dikejar berciciran. Niat tu kena betul supaya output nya pun akan berkesan dan berkat. Selamat belajar..:)

2 comments:

  1. sebab 1 & sebab terakhir....
    sebab 1: bukanla dr kecik sbb ms tu x pk pun.. dh besar baru terfikir....

    ReplyDelete