Tuesday, August 31, 2010

9 Hari Terakhir Ramadhan

Assalamualaikum buat semua,

Bersyukur ke hadrat Ilahi dengan limpah dan rahmatnya kita masih berpeluang berpuasa di bulan Ramadhan dan insyallah kita dapat menghabiskan 30 hari puasa di bulan Ramadhan ini.

Tinggal lagi 9 hari untuk kita menyambut hari kemenangan kita berpuasa iaitu Hari Raya Aidilfitri tetapi saya ingin bertanya kepada diri saya sendiri dan sahabat-sahabat sekalian, adakah kita rasa apa-apa perubahan dalam diri kita? atau tiada sebarang perubahan?

Jawapan itu hanya kita sendiri sahaja yang boleh menjawabnya kerana kita semua sudah sedia maklum bahawa salah satu tujuan kita berpuasa ialah untuk melatih diri untuk melakukan perkara-perkara yang diredhai Allah.Kalau sahabat-sahabat merasakan perubahan, maka latihan yang kita buat selama sebulan,insyallah sudah pun berjaya tetapi jika tiada sebarang perubahan maka kita perlulah muhasabah diri dan cuba dengan sedaya upaya menghidupkan sisa 9 hari lagi untuk turut berubah supaya latihan yang kita jalankan selama ini tidak sia-sia.

Semakin dekat menjelang Aidilfitri semakin sunyi kelibat makmum di rumah Allah.Fenomena sebegini sudah menjadi lumrah setiap tahun di mana sahaja dan barangkali ia sudah menjadi budaya dalam masyarakat kita.Saya sendiri mengaku dan turut tergolong dalam golongan ini. Justeru, marilah bersama-sama kita mengisi saf-saf di rumah Allah supaya 9 hari terakhir ini akan menjadi suatu lembaran sejarah dalam hidup kita untuk berubah.

Semoga kita dapat meninggalkan Ramadhan 1431 M/ 2010 H dengan berjaya dan kita dapat berjumpa dengan Ramadhan 1432 M/ 2011 H pada tahun hadapan,insyallah.Amin...

No comments:

Post a Comment